انواع درجات مداد با مغز گرافیتی به هنرمند کمک میکنند

 خطوط روان و نرمی بکشد .

دستۀ گسترده ای از مدادهای نرم و سخت گرافیتی هست

 که با حروف و شماره مشخص شده اند.

دستۀ مدادهای  B  نرم ترین هستند .

هر چقدر عدد کنار B  بیشتر باشد ، مداد نرم تر هستند .

نرم ترین نوع این مدادها  B9  است ، که تیره ترین خط را ایجاد میکند .

مدادهای سخت تر خطوط کم رنگ تری می کشند

و با حرف  H  مشخص شده اند و  H9  از همه سخت تر است .

مدادهای با نوک سخت برای ظریف کاری بهترن

 زیرا نوکشان مدت بیشتری تیزباقی میماند .

مدادی که با حرف  F  مشخص است،

درجۀ متوسطی از سختی  H  و نرمی  B  را دارد .

این مدادها با مارکهای تجاری متفاوتی در دسترس هستند .و ممکن است

 نرمی مداد مثلا"  B2  کمی در مارکهای مختلف با هم متفاوت باشد .

من برای طراحی از 2 نوع مداد چوبی استفاده میکنم .

برای شروع کار ، این مداد را به شما توصیه میکنم :

ســـخت = HB F

از مداد F برای کشیدن طرح اولیه استفاده میکنم .

 

« زغال مدادی »

 

آنهایی که به نرمی و جنس مداد عادت دارند ،

 زغال برایشان زبر و خشن به نظر میرسد .

اما مدادهای زغالی تیرگی زغال را دارند و به نرمی مدادهای معمولی اند

 و از   3B  تا  HB  دسته بندی شده اند .

با این مدادها میتوان به راحتی لکه های دودی رنگ و محو ایجاد کرد .

 

« مداد زغالی فشرده »

 

من همیشه از مداد کنته ( Conte) استفاده میکنم .

مداد کنته از کربن ( گرافیت ) و خاک رس ساخته شده است .

 خاک رس باعث میشود اثر گرمتری داشته باشد .

هنگامی که هر کدام از مدادهای کربنی را با مواد دیگر استفاده میکنیم

 درعین اینکه ویژگی های خود را حفظ میکند ، با آنها نیز هماهنگ می شود .

 

« گرافیــــــت »

 

گرافیت بشکل تکه های پهن و حجیم است .

 این قابلیت باعث میگردد تا سطوحی پهن ایجاد کند .

 وتنها بصورت نرم (B) یافت میشود .

 

« زغــــــال »

 

زغال دو نوع دارد  :

زغال طبیعی که از سوزاندن شاخه های کوچک درخت بید یا درخت انگور بدست آمده اند

و در اندازه و جنسهای مختلف وجود دارند .

با محو کردن آن روی کاغذ ، سیاه مخملی ایجاد میشود .

زغال فشرده تکه های ساخته شده با کربن و خاک رس است .

ماده ای بسیار نرم است که تیره ترین و نیز ملایم ترین سیاهی را ایجاد میکند .

 این نوع زغالها را نمی توان مانند زغال های طبیعی خوب پاک کرد .

 

(( مغز مداد ))

 

بسیاری فکر می کنند مدادهایی که در مدرسه با آنها می نوشتند نوک سربی داشتند.

سرب یک عنصر فلزی است ‌‌‌‌٬

و هیچ شباهت و ارتباطی با ماده ی دیگری که مداد را با آن میسازند ،

 یعنی گرافیت ، ندارد .

گرافیت تا قرن هیجدهم ماده ای ناشناخته بود .

گرافیت در واقع نوعی کربن ( عنصری غیر فلزی ) است

 که در ابتدا به آن پلامگو (Plumbago) یا سرب سیاه میگفتند

این نام تا امروز باقی مانده ،

 تا آنجا که گاهی به مدادهای گرافیتی مداد سربی میگویند .

 

(( پاک کنـــــها ))

 

تنها برای اصلاح اشتباه ها یا لکه های روی کاغذ نیست

 که از پاک کن استفاده میکنیم .

بلکه پاک کن ابزاری ارزشمند برای ایجاد بافت هم هست .

من از سه نوع پاک کن استفاده میکنم :

 

(( پاکن معمولی غیر چرب ))

 

از این نوع پاکن برای اصلاح اشتبا هات خود استفاده میکنم .

 

(( پاک کن مدادی ))

 

این نوع پاک کن را میتوان مثل مداد تراشد و تیز کرد .

 این پاک کن خیلی ساینده است و برای پاک کردن تیرگی ها و

رسیدن به سفیدی کاغذ مناسب است .

این بدان معنی است که اگر در استفاده از آن دقت نکنید

می تواند به کاغذ آسیب برساند .

این پاک کن بیشتر از پاک کن معمولی میتوان اثر ابزار طراحی را پاک کند .

ولی خورده پاک کن های بیشتری هم باقی میگذارد .

اگر به یک لبه ی تیز آن نیاز دارید

 از یک تیغ برای بریدن انتهای نوک پاک کن استفاده کنید .

 

(( پاک کن خمیری ))

 

یک پاک کن نرم و انعطاف پذیر است که میتوان به اشکال مورد نیاز در آید .

داشتن آن برای یک طراح واقعا" ضروری است .

 پاک کن خمیری هیچ خورده پاک کنی بجا نمی گذارد .

حتی من از آن برای برداشتن خورده پاک کنهای باقی مانده

از مداد پاک کنی استفاده میکنم .

این پاک کن به خوبی پاک کنهای دیگر پاک نمی کند ،

 اما استفاده بسیاردیگری دارد.

من از پاک کن خمیری برای موارد زیر استفاده میکنم .

_ برداشتن ذغال یا گرافیت از قسمت های سایه برای نمایش نور منعکس شده .

_ پاک کردن سیاهی های درون لکه های نور ، برای تمیز کاری نهایی طراحی .

_ ایجاد بافتهای جالب با غلتاندن یا ضربه زدن آن در زغال محو شده .

_ پاک کردن ماده طراحی باقی مانده روی نوک دو نوع پاک کن دیگر

 

« کـــــــاغذ »

 

نوع کاغذی که استفاده میکنید بیش از تمام روش های طراحی

بر جلوه ی ظاهری طراحی شما